Finansowanie badań przez UE a naruszanie międzynarodowego prawa przez Izrael

Finansowanie badań przez UE a naruszanie międzynarodowego prawa przez Izrael

Finansowanie badań przez UE a naruszanie międzynarodowego prawa przez Izrael

1.    Izrael i siódmy program ramowy w zakresie badań (PR7)

Siódmy program ramowy w zakresie badań (PR7), dysponujący budżetem 50.5 mld euro, jest głównym funduszem badawczym oraz  płaszczyzną współpracy Unii Europejskiej i ma być realizowany do końca 2013 roku. Fundusz Badawczy jest przyznawany konsorcjom, które zazwyczaj składają się z instytucji i prywatnych przedsiębiorstw pochodzących z co najmniej dwóch państw. Izraelskie jednostki badawcze mogą być beneficjentami funduszu badawczego PR7 na podstawie Umowy Stowarzyszeniowej UE-Izrael. Co najmniej 22 izraelskie podmioty uczestniczą w Europejskim Programie Badań nad Bezpieczeństwem stanowiącym jeden z obszarów tematycznych PR7, a wiele innych uczestniczy w pozostałych obszarach tematycznych.

Izraelscy uczestnicy projektów w ramach PR7 są bezpośrednio zaangażowani i współodpowiedzialni za działania, które w świetle międzynarodowego prawa są nielegalne (patrz załącznik 1). Na przykład Ahava Dead Sea Laboratories, przedsiębiorstwo usytuowane na terenie nielegalnego izraelskiego osiedla Mitzpe Shalem i będące w części jego własnością, otrzymuje fundusze UE jako uczestnik trzech projektów w PR7. [1] Elbit Systems, izraelskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe zaangażowane w budowę izraelskiego muru uznanego w 2004 przez Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości za nielegalny , uczestniczy w co najmniej czterech projektach w PR7. [2]

Ponadto, izraelskie przedsiębiorstwa zbrojeniowe takie jak Motorola Izrael i Elbit System uczestniczą w projektach w PR7, które wydają się wspomagać rozwój technologii używanej na Palestyńskich Terytoriach Okupowanych z pogwałceniem prawa międzynarodowego i praw człowieka (patrz załącznik 2). Technologia ta była „testowana w terenie” na Palestyńczykach i jest wysoce prawdopodobne, że wyniki badań w efekcie będą wykorzystywane do dalszego naruszania międzynarodowego prawa.

Umowy stowarzyszeniowe zobowiązują UE do przestrzegania i promowania międzynarodowego prawa. W 2004 roku Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że państwa nie mogą wspierać lub uczestniczyć w naruszaniu międzynarodowego prawa przez Izrael.
Specjaliści w dziedzinie prawa zwracają uwagę, że zaangażowanie Izraelskich przedsiębiorstw, wspierających naruszanie międzynarodowego prawa przez Izrael w projekty badawcze Unii Europejskiej stawia nas przed pytaniem, czy sama Unia Europejska nie narusza swoich własnych zobowiązań wynikających z  międzynarodowego prawa.[3]

Według urzędników Komisji Europejskiej uczestnicy projektów w PR7 muszą zaaprobować Kartę Praw Podstawowych Unii Europejskiej a te właśnie uregulowania Unii Europejskiej wspominają o „podstawowych zasadach etycznych”. Zewnętrzni audytorzy mogą badać zarzuty o wszelkie naruszenia. Należy jednak zaznaczyć, że większość obowiązujących w tej kwestii norm wspomina o etyce w odniesieniu do nauki o życiu i nie jest jasne, czy projekty w ramach PR7 z udziałem problematycznych izraelskich uczestników były poddane gruntownemu badaniu. PR7 będzie realizowany do końca 2013 roku.

2.    Społeczeństwo obywatelskie wyraża zaniepokojenie

W maju 2011 roku 15 palestyńskich, izraelskich i europejskich organizacji obywatelskich napisało wspólny list do Komisarz do spraw badań, Máire Geoghegan-Quinn, żądając wycofania Elbit Systems oraz Israel Aerospace Industries z planu PR7 z powodu ich aktywnego udziału w budowie nielegalnego izraelskiego muru. List stwierdzał, że udział Elbit System w PR7 jest sprzeczny z deklarowaną polityką oraz zobowiązaniami prawnymi Unii Europejskiej. Organizacje z całej Europy napisały podobne listy.

Prowadzący kampanie na rzecz praw Palestyńczyków w Wielkiej Brytanii oprotestowali współpracę w ramach części projektu PR7 o nazwie Nanoretox pomiędzy Ahava Dead Sea Laboratories i trzema instytucjami w Londynie. Kierownictwo jednej z londyńskich instytucji – King’s College London odpowiedziało na petycję podpisaną przez ponad 1000 studentów i kampanię Narodowego Związku Studentów, zapowiadając zamiar wprowadzenia nowych procedur prześwietlających umożliwiających sprawdzanie partnerów w badaniach. List otwarty o udziale Ahava w projektach finansowanych przez Unię Europejską został niedawno opublikowany w gazecie Independent oraz zrelacjonowany między innymi w renomowanych magazynach naukowych Science and Nature. [4] Podobne kampanie mają być przeprowadzone na uniwersytetach w Irlandii, Szwecji, Hiszpanii, Francji, we Włoszech i w Danii.

W odpowiedzi na zaniepokojenie wyrażane przez swoich wyborców, przedstawiciele zarówno państw członkowskich Unii Europejskiej, jak i państw europejskich zaczęli zadawać pytania o udział poszczególnych izraelskich przedsiębiorstw w projektach PR7. [5]

3.    Izrael i polityka finansowania badań unijnych po roku 2013

Wiosną 2011 roku Komisja Europejska wydała swoją Zieloną Księgę „Od wyzwań do możliwości: w kierunku strategicznego programu ramowego finansowania badań i innowacji w Unii Europejskiej”, w której przedstawiła swoje propozycje dotyczące przyszłości badań w UE po wygaśnięciu PR7 z końcem 2013 roku. Zielona Księga nie odnosi się do problemów dotyczących udziału izraelskich organizacji.

Związki zawodowe, organizacje pozarządowe, grupy wyznaniowe oraz inne organizacje obywatelskie z całej Europy i Palestyny uczestnicząc w konsultacjach w sprawie Zielonej Księgi wezwały do uwzględnienia kwestii naruszania międzynarodowego prawa i praw człowieka w zasadach uczestnictwa w przyszłych unijnych programach finansowania badań. Wiele organizacji wezwało do oparcia zasad uczestnictwa na nowych, uznanych przez Unię Europejską, wytycznych ONZ ds. Biznesu i Praw Człowieka, które zalecają by rządy odmawiały „dostępu do publicznej pomocy i usług przedsiębiorstwu, które zaangażowane jest w rażące nadużycia praw człowieka i odmawia współpracy w celu poprawienia tej sytuacji”.[6]

Wniosek Parlamentu Europejskiego przedstawiony w odpowiedzi na Zieloną Księgę mówi, że „powinno się unikać współpracy w dziedzinie badań o możliwym podwójnym zastosowaniu z tymi krajami trzecimi, które nie respektują praw człowieka, rezolucji ONZ czy też międzynarodowego prawa”. [7]

W listopadzie 2011 roku Komisja Europejska opublikowała swoje ostateczne wnioski ustawodawcze dla mechanizmu finansowania badań po 2013 roku, który będzie się nazywał Horyzont 2020. Wnioski odnoszące się do zasad uczestnictwa zawierają pewne sformułowania, które mogłyby być interpretowane, jako zezwalające Komisji na wykluczanie z projektów PR7 tych podmiotów, które naruszają prawo międzynarodowe lub prawa człowieka. Mimo to, te same wnioski wyraźnie powstrzymują sod wykluczenia problematycznych uczestników. Można odnieść wrażenie, że niepokój wyrażony przez społeczeństwo obywatelskie i Parlament  Europejski został zignorowany.

Wnioski zostaną teraz dokładnie zbadane przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej.

4.    Raport szefów misji Unii Europejskiej w Jerozolimie

Ujawniony w 2011 roku raport szefów misji UE w Jerozolimie donosi, że drastycznie pogorszająca się sytuacja w Jerozolimie Wschodniej „…w szczególności systematyczny wzrost osadnictwa (…) coraz bardziej osłabia rozwiązanie oparte na koncepcji pokojowego współistnienia dwóch państw.”

Raport stwierdza również, że Izrael, prowadząc jawną politykę mającą na celu niedopuszczenie, by populacja Palestyńczyków w Jerozolimie przekroczyła 30 %, doprowadził do budowy serii osiedli, dróg oraz kolei wąskotorowych, dopuścił się wyburzania domów i wprowadził restrykcje ograniczające poruszanie się i swobodę zgromadzeń, co utrudniało trwałą obecność Palestyńczyków w mieście.

Raport wzywał do bardziej aktywnego i realistycznego wdrażania polityki UE dotyczącej Jerozolimy Wschodniej. Zalecenia przedstawione w raporcie „mając na uwadze pogorszenie sytuacji”, zawierają trzy wyraźne sugestie dotyczące wycofania wsparcia państw UE dla nieustającej budowy osiedli przez Izrael:

1) Uniemożliwiać transakcje finansowe podmiotów z Państw Członkowskich (PC) Unii Europejskiej wspierające osadnictwo w Jerozolimie Wschodniej, zapobiegać ich zawieraniu.

2) Zachęcić Komisję Europejską do rozważenia zaproponowania odpowiednich unijnych aktów prawnych mających na celu uniemożliwienie (zniechęcenie do) zawierania transakcji finansowych wspierających osadnictwo.

3) Upewnić się, że dobra wyprodukowane w osiedlach w Jerozolimie Wschodniej nie są faworyzowane w ramach Umowy Stowarzyszeniowej Izraela i Unii Europejskiej.

5.    Zalecenia

Obecna forma izraelskiego uczestnictwa w unijnych programach badawczych sprowadza się, de facto, do subwencjonowania izraelskich osiedli i innych, naruszających międzynarodowe prawo, działań Izraela z pieniędzy podatników. Te fakty podważają wiarygodność unijnej polityki formalnie uznającej izraelskie osiedla za nielegalne i promującej rozwiązanie konfliktu opierające się na pokojowym współistnieniu dwóch państw.

Następujące kroki pomogłyby w rozwiązywaniu zaistniałej sytuacji:

a.    dokonanie przez odpowiednie organy Komisji Europejskiej pilnego przeglądu uczestnictwa izraelskich przedsiębiorstw zaangażowanych w działania naruszające międzynarodowe prawo i upewnić się, że wszystkie pieniądze przyznane takim przedsiębiorstwom zostaną zwrócone.

b.    dopilnowanie przez odpowiednie organy Komisji Europejskiej, by nie przyznawano dalszych funduszy izraelskim przedsiębiorstwom zaangażowanym w działania łamiące międzynarodowe prawo przez pozostały okres realizacji PR7.

c.    dopilnowanie przez Parlament Europejski oraz Komisję i Radę Europejską, by akty prawne regulujące zasady uczestnictwa w Horyzoncie 2020 wyraźnie zabraniały uczestnictwa w programach badawczych finansowanych przez UE przedsiębiorstwom i instytucjom z państw trzecich zaangażowanych w działania naruszające międzynarodowe prawo.

Załącznik 1 – Przykłady izraelskich uczestników w projektach PR7 i szczegóły ich działań naruszających międzynarodowe prawo

Wielu izraelskich uczestników projektów realizowanych w ramach PR7 jest bezpośrednio lub pośrednio odpowiedzialnych za czyny, które w świetle prawa międzynarodowego są nielegalne. Poniżej przedstawiamy przegląd działalności sześciu firm izraelskich biorących udział w ww. Programie.

Ahava Dead Sea Laboratories

Ahava Dead Sea Laboratories jest producentem i detalicznym sprzedawcą kosmetyków, który w części należy do dwóch nielegalnych osiedli położonych na Palestyńskich Terytoriach Okupowanych. Fabryka oraz centrum dla odwiedzających są usytuowane w nielegalnym izraelskim osiedlu Mitzpe Shalem na okupowanym palestyńskim Zachodnim Brzegu. [8] W maju 2011 roku izraelska organizacja Koalicja Kobiet dla Pokoju ujawniła dowody pokazujące, że w 2004 roku Ahava otrzymała od Izraelskich Władz Cywilnych, które są przedstawicielem izraelskiego rządu na okupowanym Zachodnim Brzegu, licencję na wydobycie minerałów i że obecnie na okupowanym brzegu palestyńskiej części Morza Martwego są prowadzone prace wydobywcze . [9] Ahava uczestniczy w trzech projektach w ramach PR7. [10]

Unia Europejska uznaje Izraelskie osiedla na Palestyńskich Terytoriach Okupowanych za nielegalne w świetle międzynarodowego prawa. [11] Według Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego „przesiedlanie, bezpośrednio lub pośrednio, przez mocarstwo okupujące części własnej ludności cywilnej na terytorium okupowane” jest zbrodnią wojenną w międzynarodowych konfliktach zbrojnych. [12] Specjaliści od międzynarodowego prawa dowodzą, że korporacje, których powiązania z osiedlami opierają się na „wspieraniu lub […] nakłanianiu do” dalszej ich egzystencji są współodpowiedzialne za naruszanie międzynarodowego prawa. [13] Ponadto Ahava jest uwikłana w bezpośrednie przywłaszczanie zasobów naturalnych pochodzących z Palestyńskich Terytoriów Okupowanych, co jest zabronione artykułami 53 oraz 147 Czwartej Konwencji Genewskiej i artykułami 52 oraz 53 Regulacji Haskich. [14]

Elbit Systems

Elbit Systems jest izraelskim przedsiębiorstwem zbrojeniowym zaangażowanym w budowę izraelskiego nielegalnego muru oraz dostarczanie sprzętu i broni izraelskim siłom zbrojnym. Według materiałów opracowanych przez norweski rząd, Elbit System „dostarcza elektroniczny system nadzoru o nazwie Pochodnia do bariery separacyjnej. Pochodnia jest zaprojektowana do wykrywania osób chcących przekroczyć barierę i do informowania o tym załogi ją ochraniającej”. Ten system został zaprojektowany i jest produkowany specjalnie na potrzeby funkcjonowania muru. [15] Przedsiębiorstwa zależne Elbit Electro-Optics oraz Elbit Security Systems dostarczają dodatkowy sprzęt na potrzeby muru. [16] Raport norweskiego rządu stwierdza, że zaangażowanie Elbit System w istnienie muru będzie prawdopodobnie ciągłe i że „należy zakładać aktywną obecność przedsiębiorstwa już po zakończeniu budowy bariery”. [17] Ponadto bezzałogowe aparaty latające (UAV) Hermes, dostarczane przez Elbit System, zostały wykorzystane do atakowania cywilów podczas nalotów na Strefę Gazy w latach 2008-2009. Human Rights Watch opisało te praktyki jako masowe, dalece niewspółmierne i naruszające międzynarodowe prawo humanitarne. Ofiarami ataków padło 29 cywilów, z czego ośmioro to dzieci. [18] Elbit System uczestniczy w czterech projektach w ramach PR7. [19]

W 2004 roku Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że mur jest nielegalny. Elbit System opracował i dostarczał system nadzoru specjalnie na potrzeby muru, co czyni go współwinnym za to bezprawne przedsięwzięcie. Orzeczenie MTS stwierdzało również, że „wszystkie państwa są zobowiązane do nieuznawania nielegalnego stanu rzeczy wynikającego z budowy muru i do nieudzielania pomocy lub wsparcia w utrzymaniu stanu rzeczy zaistniałego przez budowę muru”. [20] Elbit System, dostarczając izraelskim siłom zbrojnym UAV, użytych do działań naruszających międzynarodowe prawo, jest współwinny tym naruszeniom.

Israel Aerospace Industries

Podobnie do Elbit Systems, Israel Aerospace Industries (IAI) zaopatruje w sprzęt izraelski nielegalny mur oraz dostarczał samoloty bezzałogowe użyte w atakach na cywilów podczas nalotów na Strefę Gazy w latach 2008-2009. Przedsiębiorstwo zależne od IAI zaopatruje mur w systemy monitorujące. [21] Systemy bezzałogowych aparatów latających (UAV) Heron produkcji IAI zostały użyte w potępionych przez Human Rights Watch jako naruszające międzynarodowe prawo atakach na cywilów. [22]
IAI uczestniczy w 14 projektach w ramach PR7. [23]

Tak jak to zostało opisane powyżej w odniesieniu do Elbit System, IAI jest współwinne izraelskim naruszeniom międzynarodowego prawa w związku z budową muru i atakami na cywilów podczas nalotów na Strefę Gazy w latach 2008-2009.

Motorola Izrael

Motorola Izrael jest zaangażowana w kilka innych aspektów izraelskiej okupacji, w przesiedlenia ludności na palestyńskie terytoria oraz w zaopatrywanie izraelskich sił zbrojnych w sprzęt. Motorola stworzyła przynajmniej cztery systemy nadzoru, wykorzystane w przynajmniej 20 nielegalnych osiedlach wybudowanych wyłącznie dla Żydów oraz w obozach wojskowych na całym okupowanym Zachodnim Brzegu. [24] Ponadto Motorola Izrael do 2009 roku wiodła prym wśród izraelskich przedsiębiorstw projektujących i produkujących elektryczne bezpieczniki do bomb lotniczych i pocisków samonaprowadzających, wliczając te, które zostały użyte przeciw cywilom podczas szturmu na Strefę Gazy w latach 2008-2009.[25] Motorola Izrael uczestniczy w dwóch projektach w ramach PR7. [26]

Jak to zostało opisane powyżej, Izraelskie osiedla na Palestyńskich Terytoriach Okupowanych są nielegalne w świetle międzynarodowego prawa, a przedsiębiorstwa przyczyniające się do podtrzymywania ich istnienia są współwinne naruszania międzynarodowego prawa. Ponadto Motorola, wykazując się nieodpowiedzialnością i zaopatrując izraelskie siły zbrojne w sprzęt, została uwikłana w zbrodnie wojenne, które, jak doniosła misja informacyjna ONZ w rejonie konfliktu, zostały popełnione podczas szturmu na Strefę Gazy w latach 2008-2009.

Uniwersytet Hebrajski w Jerozolimie

Jeden z uniwersyteckich kampusów rozciągnął się na Palestyńskie Terytoria Okupowane po wcześniejszej konfiskacie palestyńskiej ziemi. Niektóre kwatery studenckie należące do uniwersytetu są usytuowane w sąsiedztwie okupowanej palestyńskiej Jerozolimy Wschodniej. [28] Ponadto Uniwersytet Hebrajski utrzymuje bliskie stosunki z izraelskimi siłami zbrojnymi. Wszystkie izraelskie uczelnie wojskowe oraz obiekty treningowe funkcjonują pod akademickimi auspicjami i są pod opieką Uniwersytetu Hebrajskiego. Uniwersytet szkoli żołnierzy w naukach ścisłych oraz posiada bazę wojskową na swoim kampusie. [29] Uniwersytet Hebrajski uczestniczy w 126 projektach w ramach PR7. [30]

Uniwersytet Hebrajski jest bezpośrednio zaangażowany w przesiedlenia ludności cywilnej na okupowane terytoria, co jest pogwałceniem międzynarodowego prawa urastającym do rangi zbrodni wojennej. Ponadto, przez swoje silne więzi z izraelskimi siłami zbrojnymi, Uniwersytet jest współwinny naruszeń międzynarodowego prawa i nadużyć praw człowieka, wliczając te, do których doszło podczas szturmu na Strefę Gazy w latach 2008-2009.

Technion – Izraelski Instytut Technologiczny

Technion jest poddawany coraz większej kontroli środowiska akademickiego, zaniepokojonego jego współpracą z izraelskimi silami zbrojnymi oraz izraelskimi przedsiębiorstwami zbrojeniowymi. Instytut prowadzi szereg badań nad bronią i technologią wykorzystywaną do uciskania i atakowania Palestyńczyków.  Na przykład inżynierowie Technion opracowali specjalny bezzałogowy pojazd, którego zadaniem jest pomagać izraelskiej armii burzyć palestyńskie domy. [31] Instytut również realizuje specjalnie dopasowane kursy i programy dla oficerów armii i kierownictwa izraelskich przedsiębiorstw zbrojeniowych. [32] Technion ma bogatą historię współpracy z Elbit System, wliczając otrzymanie funduszy badawczych i otwarcie połączonego centrum badawczego. [33] Technion uczestniczy w 107 projektach w ramach PR7.[34]

Wyburzanie domów zostało powszechnie potępione przez międzynarodowe i pozarządowe organizacje. Izraelskie wyburzanie palestyńskich domów łamie międzynarodowe prawo, które zezwala na niszczenie własności tylko w wypadku, gdy jest to konieczne ze względów wojskowych. [35] Technion, świadomie rozwijając technologię używaną przy wyburzaniu domów, jest współwinny naruszenia międzynarodowego prawa. Stwierdzając bardziej ogólnie, Technion przez swoje głębokie i nieprzerwane stosunki z izraelskimi siłami zbrojnymi i przemysłem zbrojeniowym jest współwinny naruszeń, których oni się dopuszczają.

Załącznik 2 – Projekty PR7 pozwalające Izraelskim podmiotom rozwinąć technologię, której wykorzystanie usprawnia działania naruszające międzynarodowe prawo

Jesteśmy zaniepokojeni dopuszczaniem izraelskich podmiotów do uczestnictwa w projektach badawczych w ramach PR7, gdzie rozwijają technologię, którą wykorzystują do wspierania działań naruszających prawa Palestyńczyków oraz prawo międzynarodowe.
Następujące projekty PR7 przedstawiają ten problem:

Otwarta architektura dla systemów nadzoru opartych na UAV (OPARUS) otrzymała unijną subwencję w wysokości 11.88 mln euro na rozwój bezzałogowych aparatów powietrznych (UAV) pomimo faktu, że ich użycie nad Europą jest nielegalne. Israeli Aerospace Industries (IAI) uczestniczy w projekcie. Według Human Rights Watch uzbrojone bezzałogowe samoloty Heron produkowane przez IAI uczestniczyły w przynajmniej kilku nalotach na palestyńskich cywilów podczas operacji Płynny Ołów. Zginęło w niej 29 cywilów, w tym ośmioro dzieci. [36] Raport ONZ Goldstone przedstawił serię dowodów zbrodni wojennych i zbrodni przeciw ludzkości popełnionych głównie przez Izrael na palestyńskiej populacji okupowanej Strefy Gazy.

IDETECT4ALL, otrzymała unijną subwencję w wysokości 2.29 mln euro na rozwój technologii wykrywania intruzów oraz poświadczania/uwiarygodniania optycznego odczytu. Według oficjalnej strony internetowej projekt ma na celu rozwój technologii „wykrywającej obecność obiektów wewnątrz lub w otoczeniu zasadniczych elementów infrastruktury o ograniczonym dostępie”.[37] Jedno z czterech przedsiębiorstw konsorcjum, Motorola Izrael dostarcza bardzo podobne systemy nadzoru przynajmniej 20 nielegalnym osiedlom i nielegalnemu murowi apartheidu. [38]

Tłumaczenie: Radek Śliwa / Redakcja: Marta Martyniuk

Źródło: http://www.eccpalestine.org/

[1] Baza danych Cordis http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_ENHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QZ_WEBSRCH=ahavaHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QM_PJA=HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC
[2] Baza danych Cordis
http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_ENHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QZ_WEBSRCH=elbitHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QM_PJA=HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC
[3]  Trybunał Rusella w sprawie Palestyny, Ustalenia Sesji w Barcelonie
http://www.russelltribunalonpalestine.com/en/wp-content/uploads/2010/08/CONCLUSIONS-TRP-FINAL-EN-last.pdf p.18
[4]  http://www.nature.com/news/european-commission-slammed-for-links-to-west-banklab-1.9857
http://the-scientist.com/2012/01/23/europe-funding-illegal-israeli-lab/
[5]  Dla przykładu, zobacz pytania Parlamentu Europejskiego E-009280/11 , E-009975/11
[6]  Specjalny przedstawiciel, Wytyczne dla Biznesu i Praw Człowieka: wdrażając zasady ONZ „Chroń, szanuj i naprawiaj”
http://www.business-humanrights.org/media/documents/ruggie/ruggie-guiding-principles-21-mar-2011.pdf
[7]  Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 27 września 2011roku o Zielonej Księdze:
„Od wyzwań do możliwości: w kierunku strategicznego programu ramowego finansowania badań i innowacji w Unii Europejskiej”, (2011/2107(INI))
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TAHYPERLINKhttp://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2011-0401&language=EN&ring=A7-2011-0302″&HYPERLINKhttp://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2011-0401&language=EN&ring=A7-2011-0302″reference=P7-TA-2011-0401HYPERLINKhttp://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2011-0401&language=EN&ring=A7-2011-0302″&HYPERLINKhttp://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2011-0401&language=EN&ring=A7-2011-0302″language=ENHYPERLINKhttp://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2011-0401&language=EN&ring=A7-2011-0302″&HYPERLINKhttp://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2011-0401&language=EN&ring=A7-2011-0302″ring=A7-2011-0302
[8]  Ahava, Koalicja Kobiet dla Pokoju http://www.whoprofits.org/Company%20Info.php?id=575
[9]  Kradzież zasobów naturalnych z terenów okupowanych przez Ahava w końcu obnażona, Codepink i Koalicja Kobiet dla Pokoju
[10]  Baza danych Cordis
http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_ENHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QZ_WEBSRCH=ahavaHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QM_PJA=HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=ahava&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC
[11]  Oświadczenie wysokiego przedstawiciela Unii Europejskiej, Catherine Ashton
Głosowanie nad rezolucją w sprawie osiedli w Radzie Bezpieczeństwa ONZ (2011) http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/EN/foraff/119391.pdf
[12]  Zasada 130. Przesiedlanie własnej ludności cywilnej na terytoria okupowane, Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża
http://www.icrc.org/customary-ihl/eng/docs/v1_rul_rule130
[13]  Ustalenia londyńskiej sesji Trybunału Russella w sprawie Palestyny o korporacyjnej współodpowiedzialności za izraelskie naruszanie międzynarodowego prawa
http://www.russelltribunalonpalestine.com/en/wp-content/uploads/2011/01/RTOP-London-Session-Findings.pdf
[14]  Ibidem
[15] Rada Etyki, zalecenie wykluczenia przedsiębiorstwa Elbit System Ltd
http://www.regjeringen.no/pages/2236685/Elbit_engelsk.pdf
[16]  Koalicja Kobiet dla Pokoju, Elbit Systems http://www.whoprofits.org/Company%20Info.php?id=554
[17]  Ibidem
[18]  Human Rights Watch (2009) http://www.hrw.org/en/reports/2009/06/30/precisely-wrong-0
[19] Baza danych, Cordis
http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_ENHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QZ_WEBSRCH=elbitHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QM_PJA=HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=elbit&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC
[20]  Konsekwencje prawne budowy muru na Palestyńskich Terytoriach Okupowanych, Opinia doradcza (9 lipca 2004r.),
[21]  Ministerstwo Obrony Izraela http://www.securityfence.mod.gov.il/Pages/ENG/execution.htm#2
[22]  Human Rights Watch (2009) http://www.hrw.org/en/reports/2009/06/30/precisely-wrong-0
[23] Baza danych Cordis
http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_ENHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Israel+Aerospace+Industries%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Israel+Aerospace+Industries%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QZ_WEBSRCH=%22Israel+Aerospace+Industries%22HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Israel+Aerospace+Industries%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Israel+Aerospace+Industries%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QM_PJA=HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Israel+Aerospace+Industries%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Israel+Aerospace+Industries%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC
[24] Motorola, Koalicja Kobiet dla Pokoju http://www.whoprofits.org/Company%20Info.php?id=544
[25] Human Rights Watch (2009)  http://www.hrw.org/en/reports/2009/06/30/precisely-wrong-0
[26] Baza Danych, Cordis
http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_ENHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=1&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=87259″&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=1&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=87259″ACTION=DHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=1&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=87259″&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=1&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=87259″DOC=1HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=1&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=87259″&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=1&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=87259″CAT=PROJHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=1&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=87259″&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=1&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=87259″QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=1&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=87259″&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=1&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=87259″RCN=87259
http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_ENHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=2&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=93727″&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=2&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=93727″ACTION=DHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=2&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=93727″&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=2&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=93727″DOC=2HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=2&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=93727″&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=2&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=93727″CAT=PROJHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=2&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=93727″&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=2&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=93727″QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=2&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=93727″&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&ACTION=D&DOC=2&CAT=PROJ&QUERY=01300873d890:4fc2:2705b624&RCN=93727″RCN=93727
[27]  Misja ONZ znajduje dowody zbrodni wojennych popełnionych przez obie strony konfliktu w Strefie Gazy, Centrum Wiadomości ONZ (2009)
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=32057
[28]  Shir Hever, Ekonomia Okupacji, Biuletyn Socjoekonomiczny Nr 23 http://www.bdsmovement.net/files/2011/02/EOO23-24-Web.pdf
[29]  Ibidem
[30] Cordis http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_ENHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Hebrew+University%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Hebrew+University%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QZ_WEBSRCH=%22Hebrew+University%22HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Hebrew+University%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Hebrew+University%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QM_PJA=HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Hebrew+University%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=%22Hebrew+University%22&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC
[31]  Informacja prasowa, Technion  http://pard.technion.ac.il/archives/pressheb/html/PR_d-9_19_10.html
Shir Hever, Ekonomia okupacji, Biuletyn Socjoekonomiczny Nr 23
http://www.bdsmovement.net/files/2011/02/EOO23-24-Web.pdf
[32]  http://www.tadamon.ca/wp-content/uploads/Technion-English.pdf
[33]  Ibidem
[34]  Cordis
http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_ENHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=Technion&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=Technion&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QZ_WEBSRCH=TechnionHYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=Technion&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=Technion&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”QM_PJA=HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=Technion&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”&HYPERLINKhttp://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=FP7_PROJ_EN&QZ_WEBSRCH=Technion&QM_PJA=&USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC”USR_SORT=EN_QVD+CHAR+DESC
[35] Artykuł 53 Czwartej Konwencji Genewskiej
http://www.icrc.org/ihl.nsf/9861b8c2f0e83ed3c1256403003fb8c5/74dee157d151f7eac12563cd0051be1b?OpenDocument
[36]  Human Rights Watch (2009) http://www.hrw.org/en/reports/2009/06/30/precisely-wrong-0
[37]  iDetecT4ALL (2010) Opis produktu http://www.idetect4all.com/category/product
[38]  Koalicja Kobiet dla Pokoju (2011) http://www.whoprofits.org/Company%20Info.php?id=544